РІВЕНЬ ГОТОВНОСТІ ТА АДАПТАЦІЯ

П’ЯТИКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ

В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ

МЕТА:

обговорення деяких аспектів психологічних особливостей переходу дітей з початкової школи в середню, їх адаптації та готовності до навчання в середній школі тощо.

Під час навчання в школі дитина долає кризові перехідні етапи, кожний з яких має свою специфіку, свої проблеми, що вимагають особливої уваги. Одним з таких – є перехід із початкової школи до основної. Умови навчання в середній школі висувають високі вимоги до інтелектуального та особистісного розвитку, навчальних знань. Основним завданням на цьому етапі стає вже не процес формування головних компетентностей (говорити, читати, писати, рахувати), а організація спільного та самостійного отримання знань, занурення у зв’язки та відношення між тими чи іншими явищами дійсності. Однак рівень розвитку дітей у цьому віці не однаковий: в одних він відповідає умовам успішного навчання, розвитку, а в інших ледь досягає припустимої межі.

Через це у дітей можуть з’являтися різні труднощі. Це закономірно, адже діти вступають у новий період життя, коли закінчується дитинство і починається отроцтво.

Отроцтво – етап онтогенезу між дитинством і ранньою юністю. Отроцтво – час бурхливого і плідного розвитку пізнавальних процесів.

Період 10 – 12 років – час переходу від мислення, заснованого на оперуванні конкретними уявленнями, до мислення теоретичного , від безпосередньої пам’яті до логічної.

Центральне особистісне новоутворення цього періоду – становлення нового рівня самосвідомості, Я – концепції, що виявляється в прагненні зрозуміти себе, свої можливості й особливості, свою подібність до інших людей і свою відмінність – унікальність і неповторність.

У цей час діти врівноважені, спокійні, вони відкрито і довірливо ставляться до дорослих, визнають їхній авторитет, чекають від учителів, батьків, інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває можливості з погляду виховних впливів.

В основній школі докорінно змінюються умови навчання: діти переходять від одного основного вчителя до системи “класний керівник – вчителі – предметними”, часто – до кабінетної системи. Те, що перехід цей збігається з кінцем дитинства (досить стабільним періодом розвитку), сприяє адаптації школяра до нових учителів, нових умов.

Як свідчить практика, більшість дітей переживає цей перехід як важливий крок у житті. Центральне місце посідає, по-перше, сам факт закінчення початкової школи, на чому наголошують учителі й батьки, по-друге, предметне навчання.

Для багатьох дітей, що навчалися спочатку в одного вчителя, перехід до кількох учителів з різними вимогами, різними характерами, різним стилем викладання також є зовнішнім показником їхнього дорослішання.

Бажання добре вчитися, робити все так, щоб дорослі були задоволені, “не засмучувалися й не переживали”, - досить сильне у п’ятикласників.

Одним із напрямків роботи під час адаптаційного періоду дітей є виявлення та обговорення індивідуальних особливостей школярів.

При дослідженні рівня готовності до навчання в основній школі були використані методики:

1. Статус кожного учня в системі між особистісних відносин у певному класному колективі. Соціометрія.

2. Мислення ( швидкість, логіка, узагальнення )

3. Вид запам’ятовування, увага.

4. Загальний рівень розумового розвитку

5. Анкета «Ставлення до школи»

6. Шкільна тривожність за Філіпсом.

7. Мотивація до навчання.

8. Виявлення агресії

Висновок: З вересня 2021 р. в основній школі навчається два (5-А та 5-Б) класи. У 5-х класах 39 здобувачів освіти. З жовтня по листопад була проведена робота по адаптації дітей до основної школи. Більшість дітей має достатній навчальний потенціал і здібності до навчання. За результатами спостережень та досліджень розвитку дітей на високому й достатньому рівнях можуть навчатися 38% здобувачів освіти, 58% на середньому рівні, але також є 8% дітей, які можуть мати початковий рівень знань. Серед видів пам’яті найкраще розвинена зорова. Найкраще допомагає у навчанні довільна увага 58% мають високий та середній рівні, 42% нижче середнього і низький рівні уваги. Серед учнів 5 класу більшість 52% сформована внутрішня до навчання, 16% керуються зовнішніми мотивами, а також 32% мають як внутрішні так і зовнішні мотиви до навчання.

За соціальним статусом у 5-А добре сформований класний колектив немає жодного ізольованого учня, а у 5-Б треба звернути увагу на формування класного колективу 8% ізольованих здобувачів освіти. Класні колективи мають своїх лідерів. Стосунки між учнями класу загалом доброзичливі, хоча інколи виникають суперечки через вербальну агресію 41% деяких дітей, а також 49% дітей визнають, що мають фізичний прояв агресії. За рівнем тривоги особливої уваги потребують учні– високий рівень тривоги, підвищений рівень – 32% дітей, 62% в межі норми.

Загальна тривожність у школі 8 (24%)

Переживання соціального стресу 3 (9%)

Фрустрація потреби у досягненні успіху 1 (3%)

Страх самовираження 9 (26%)

Страх ситуації перевірки знань 10 (29%)

Страх невідповідності очікуванням оточуючих 10 (29%)

Низька фізіологічна опірність стресу 4 (12%)

Проблеми і страхи у стосунках із учителями 4 (12%)

Крім цього було проведено анкетування дітей «Ставлення до школи», де дітям пропонувалося дати відповідь на питання:

1. Що ти вважаєш найважливішим у школі?

Навчання, уроки, знання – 27 (77%)

Друзі – 3 (9%)

Перерви – 5 (14%)

Вчителі – 3 (9%)

Їдальня, завдання, хороші діти – 3 (9%)

2. Який день тижня ти любиш?

Понеділок, вівторок – по1 (3%), середа, четверг – по 2(6%),

П’ятниця – 23 (66%), субота – 12 (34%), Неділя – 8 (23%)

3. Що в школі для тебе найцікавіше (крім уроків)?

Перерва – 15 (43%)

Друзі – 7 (20%)

Футбол – 3 (9%)

Їжа, телевізор, магазин – 4 (11%)

4. Чим би ти хотів займатись у вільний час?

Сидіти у телефоні – 10 (29%)

Грати з друзями – 8 (23%)

Футбол – 5 (14%)

Танці – 2 (6%)

Малювати – 3 (9%)

Рибалка, грати в ігри – по1 (3%)

5. Який предмет для тебе найцікавіший?

Фізична культура – 17 (49%)

Математика – 10 (29%)

Англ.мова, укр. мова, трудове навч.,зарубіжна літ., історія, природознавство, основи здоров’я – по 1 (3%)

6. Які твої найулюбленіші заняття?

Фізична культура – 13 (37%)

Математика – 6 (17%)

Танці – 3 (5%)

Друзі – 2 (6%)

Комп’ютерні ігри,футбол,малювати – по 1-2 (11%)
7. Який урок ти не любиш? Чому?

Математика – 6 (17%)

Укр.мова – 6 (17%)

Англ.мова – 8 (23%)

Трудове навч. – 4 (11%)

Природознавство,історія, зарубіжна літ., укр.літ. – 6 (17%) (вожко, багато завдань, не цікаво, не розумію задачі, важкі вправи, вчити правила, вивчити щось…, важкі слова, сумно, не знадобиться у житті).

8 .Яким за рейтингом навчальних досягнень ти хотів би бути?

Високий - 22 (63%)

Добрий – 6 (17%)

Середній – 3 (9%)

9.3 ким би ти хотів сидіти разом (назви прізвище, ім'я)?

Зайцев Д.

Сімченко Т.

10.3 ким би ти не хотів сидіти за однією партою?

Дубров Д.

Ковалик М.

Судак Д.

Іващенко В.

11. Яке громадське доручення хотів би мати?

Президент, староста, мер – 12 (34%)

Асистент вчителя, права рука вчителя – 2 (6%)

Дисципліна – 5 (14%)

Чистота у класі – 2 (11%)

Допомога з навчанням – 1 (3%)

12. До кого (з друзів, батьків, учителів) ти звернувся б в найскрутнішу хвилину, з ким би поділився своїми таємницями?

Тато – 1 (3%)

Мама – 10 (29%)

Батьки – 13 (37%)

Сестра – 2 (6%)

Друзі – 15 (43%)

Бабуся – 1 (3%)

Кл.керівник – 2 (6%)

Ні до кого – 1 (3%)

За результатами тестування клас можна віднести до середнього рівня розвитку та засвоєння знань.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

- Провести корекційні заняття на виявлення причин агресії та зменшення її проявів.

- Провести заняття на згуртованість колективів.

- З’ясувати причини високої тривого та провести заняття на її зменшення.

- Перший місяць навчання дітей у 5 класі не писати зауважень у щоденники.

- Проводити оцінювання на користь дитини.

- Більшість урочного матеріалу орієнтувати на повторення.

- Дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму на вихідні дні.

У п’ятому класі слід розвивати:

- Абстрактне мислення;

- Рефлексію власних досягнень;

- Схильність до самоаналізу

У п’ятикласників є сильна потреба у спілкуванні з однолітками, тому вони охоче залучаються до групових форм роботи з активними та інтерактивними методами навчання, де є можливість суперничати, вигравати.

ПОРАДИ БАТЬКАМ 5-КЛАСНИКІВ

1. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся й обговоріть це з класним керівником.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів.

5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника та шкільного психолога.

6. Не слід одразу ослаблювати контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі дитина звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і запитувати про уроки тощо.

7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага й розуміння.

8. Головне новоутворення підліткового вікового періоду – відкриття своєї індивідуальності, власного «Я». Також у цьому віці підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.

9. Зростає дух незалежності, що впливає на стосунки підлітка в родині та школі.

10. У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям.

11. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.

12. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається позитивним і негативним впливам.

13. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших дитина сприймає гостро й хворобливо.

14. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.

Кiлькiсть переглядiв: 59

Коментарi